Noutăţile pentru seria de motoare EX de la Robin-Subaru sunt tehnologia, performanţa şi durabilitatea. Seria EX foloseşte pentru prima data înalta tehnologie a axului cu came deasupra cilindrului şi a lanţului de distribuţie pe piaţa motoarelor industriale răcite cu aer.
Şase noi modele au fost scoase pe piaţă, cu puteri între 4,3 şi 14,0 CP.
Implementarea acestor îmbunătăţiri din domeniul auto al diviziei Subaru, utilizând tehnici de proiectare şi fabricaţie de ultimă generaţie, moderne, au generat următoarele beneficii:
- creşterea nivelului de performanţă a motoarelor din gama mică;
- introducerea de noi standarde în modul de pornire şi funcţionare;
- durata îndelungată de exploatare a motoarelor;
- o valoare de piaţă ridicată utilizând sistemul de producţie, distribuţie şi proiectare din domeniul auto.
Caracteristici | Robin-Subaru EX-OHC | Avantaj | Avantaj | Concurenţa OHV |
---|---|---|---|---|
TEHNOLOGIE | ||||
Anul lansării pe piaţă | 2001 | x | 1984 (model vechi, 18 ani) | |
Acţionare supape | OHC, distribuţie cu lanţ | x | OHV, modelul anilor '80 | |
Tipul camerei de ardere | Închisă, cu design special, de mare eficienţă | x | Compresie mică | |
Designul galeriei de admisie | Admisie directă | x | Tip OHV standard | |
PERFORMANŢĂ | ||||
Pornire uşoară | Forţa necesară la pornire este mai mică cu 30-40% | x | Pornire mai grea | |
Nivel sunet | Mai silenţios cu 2 dBA | x | Mai silenţios decât majoritate | |
Putere şi moment | Mai mari la fiecare model | x | ||
Nivel emisii de noxe | Emisii mai reduse de HC şi noxe | x | Emisii reduse | |
DURABILITATE | ||||
Cămaşă cilindru din fontă | Da | x | x | Da |
Lagăre duble cu rulmenţi cu bile | Da | x | x | Da |
Segmenţi de calitate superioară | Da | x | x | Da |
Simering la supapa de admisie | Da | x | Nu | |
Senzor al nivelului de ulei | Da | x | x | Da |
Filtru de aer de mare capacitate | Capacitate mai mare cu 12% de reţinere a impurităţilor | x | Capacitate mare | |
Sistem de răcire performant | Temperatura uleiului mai scăzută cu 10°C | x | Răcire standard | |
Garanţie | 5 ANI garanţie limitată/2 ani pentru orice utilizare | x | x | 2 ani pentru utilizări limitate |
Seria EX de la Robin-Subaru sunt primele motoare răcite cu aer ce utilizează tehnologia distribuţiei cu lanţ OHC. Motoarele concurenţei, tip OHV, utilizează o versiune veche a sistemului.
Modelul OHC cu distribuţie prin lanţ oferă:
- performanţă superioară – mai multă putere;
- mai uşor de pornit – forţă de tragere mai mică;
- mai silenţioase în mod semnificativ;
- durată îndelungată de exploatare – mai puţine piese în mişcare;
- emisii reduse de gaze de eşapament;
- consum redus de combustibil.
Cameră de ardere optimizată
Tehnologia OHC permite supapelor de admisie şi evacuare să fie poziţionate pentru o performanţă optimă a motorului. Sistemul OHV restricţionează poziţionarea supapelor şi limiteaza eficienţa camerei de ardere.
Poziţia supapei de admisie permite o aspiraţie foarte uşoară, rezultatul fiind un bun amestec aer-combustibil, crescând puterea motorului, făcând posibilă o ardere completă si un nivel scăzut de emisii poluante.
Aceste performanţe nu pot fi realizate de către motoarele OHV.
Pornire mai uşoară
Tehnologia OHC oferă avantaj utilizatorului la pornirea motorului: forţa de tragere necesară este mult mai mică la motoarele Robin-Subaru EX:
- mult mai uşor de pornit! Forţă de tragere mai mică cu 30 – 40 % decât la motoarele OHV;
- sistem avansat de decompresie mecanică;
- avantajul modelului OHC.
Funcţionare mai silenţioasă
Tehnologia OHC utilizează mai puţine componente în mişcare la sistemul de supape admisie – evacuare, astfel încât zomotul în exploatare este redus. Zgomotul redus este perceput mai ales în gama de frecvente înalte.
- mai silenţioase decât gama motoarelor OHV;
- cu 33% mai puţine piese la sistemul de distribuţie;
- zgomot scăzut în funcţionare.
Putere şi cuplu mai mari
Tehnologia OHC şi camera de ardere cu design special permit gamei de motoare EX de la Robin Subaru să folosească un raport de compresie de 9:1 în timp ce motoarele OHV au un raport de 8,5:1.
Raportul de compresie mai mare influenţează pozitiv puterea motorului, pentru o anumită cilindree; în acelaşi timp creşte eficienţa şi performanţa motorului.
- raport de compresie ridicat de 9:1;
- putere mai mare;
- eficienţă crescută.
Emisii de noxe reduse
Eficienţa înaltă a tehnologiei OHC reduce consumul de carburant influenţând în mod direct scăderea emisiilor poluante.
- tehnologia OHC eficientizează procesul combustiei;
- nivel scăzut de emisii poluante;
- consum de combustibil scăzut;
- corespunde normelor de poluare EPA 2 şi CARB Tier II.
Calitatea materialelor
Ambele motoare, Robin-Subaru EX şi concurenţa OHV, oferă caracteristici pentru utilizare “heavy duty”:
- cămaşă cilindru din fontă pentru utilizare îndelungată a motorului;
- arbore cotit aşezat pe doi rulmenţi;
- senzor de ulei ce acţionează oprirea motorului în cazul unui nivel scăzut;
- filtru de aer pentru condiţii “heavy duty”;
- carburator performant cu plutitor;
- motoarele Robin-Subaru utlilizează în plus un lanţ de distribuţie din oţel călit.
Sistem de răcire performant
Răcirea deficitară este factorul primordial care duce la gripajul motoarelor şi, implicit, la scurtarea duratei de viaţă a acestora.
Temperatura ridicată determină scăderea vâscozităţii uleiului, implicit lipsa ungerii elementelor în mişcare. Temperatura uleiului în timpul funcţionării la motoarele Robin-Subaru este mai scăzută cu 70C decît la motoarele OHV.
Filtrarea şi aşezarea supapelor
Filtrarea aerului şi a combustibilului sunt foarte importante pentru o exploatare de lungă durată a motorului. Motoarele EX de la Robin-Subaru sunt prevăzute cu sisteme performante de filtrare în condiţii de exploatare extreme, cu o mare capacitate de reţinere a impurităţilor şi cu intervale de curăţare / înlocuire mari.
Reglarea jocului în culbutori este un lucru des întâlnit în cazul motoarelor cu ardere internă.
Utililizarea unui oţel de calitate superioară la fabricarea culbutorilor are ca rezultat o durabilitate ridicată şi o mărire a intervalului dintre revizii.
Sistem superior de ungere
Ungerea corespunzătoare a elementelor în mişcare ale motorului este un lucru foarte important.
O atenţie specială trebuie acordată ungerii în zona supapelor (chiuloasă) şi pe manetonul arborelui cotit.
Motoarele Robin-Subaru beneficiază de un sistem unic şi precis de ungere ceea ce conferă o durată de utilizare îndelungată.